جهان جواهرات

جهان جواهرات
نويسندگان

 

لاجورد(Lapis Lazuli)

لاجوَرد سنگ آبی رنگی است که ترکیب شیمیایی آن شامل فسفات آب‌دار طبیعی آلومینیوم، آهن، منیزیم و کلسیم می باشد.و یا به عبارت دیگر ترکیبی از رنگ آبی خوش‌رنگی که دارد در

به آن لازورد و لاژورد نیز گفته شده‌است.این سنگ در افغانستان به میزان وسیع استخراج می‌شود .زیور سازی و سورت بندی این سنگ درپاکستان، هندوستان و قسماٌدر افغانستان وایران و سویس صورت گرفته سپس بخارج صادر میگردد.سنگ لاجورد علاوه بر زیورآلات تولیدات دیگری از قبیل مجسمه و بت، [مهره]شطرنج و غیره نیز دارد.استخراج این سنگ بیش از 2500 سال در افغانستان رواج داشته و عمدتاً به مصر صادر می شده است .در مجسمه طلای فرعون و نفرتیتی در قسمت چشم کار گرفته شده است. در قدیم هنر مندان از پودر لاجورد به عنوان رنگ برای مینا کاری و نقاشی استفاده می کرده اند. درجه سختی سنگ لاجورد به طور معمول ۵ است.


رنگ: آبي لاجوردي، بنفش، آبي مايل به سبز
رنگ خاکه: آبي روشن
سختي در مقياس موهس: 5-6
وزن مخصوص: 5/2 – 3
سيستم کريستالين: کوبيک
ساختار شيميايي: (Na, CA)8[(SiO4,S,Cl)2(AlSi4]6، سيليکات سديم کلسيم آلومينيوم
شفافيت : کدر
ضريب شکست: حدود 5/1
فلورسنسي: قوي، سفيد، همچنين نارنجي، مسي
منبع: بهترين کيفيت با خالص ترين رنگ آبي از غرب رشته کوههاي هندوکش افغانستان مي آيد. منابع مهم ديگر شامل روسيه و شيلي است، در حاليکه اينها به علت ادخال هاي زيادي پيريت که از زيبايي و ارزش مي کاهد معروف هستند.
ساختار: سنگ هاي آذرين

از آنجايي که لاجور از چندين کاني ساخته شده، به عنوان يک سنگ و نه يک کاني تصور مي شود. عامل ايجاد رنگ سولفور است. رنگ به طور هماهنگ پخش شده است اما عموماً خال خالي يا نواري است. رنگ مي تواند با کمي حرارت و رنگ کردن بهبود يابد. جلاي شيشه اي و روغني دارد. لاجورد نسبت به فشار و حرارت هاي زياد، محيط گرم اسيد ها و قليا ها حساس است. انگشتري که لاجورد روي آن سوار است، هنگام کار خانه بايد از دست خارج شود.

وجود پيريت بسيار کمک کننده است اما نوعي سنگ مصنوعي است که پيريت در بدل هم وجود دارد. در نتيجه وجود پيريت، کمکي به شناخت طبيعي بودن نيست. ضريب شکست معمولاً تنها چيزيست که لاپيس لازولي را معرفي مي کند. آگاه هم باشيد که لاپيش لازولي معمولاً براي بهبود کيفيت رنگ مي شود.

 

برای حدوداً هزار سال لاجورد دارای ارزش بسیاری بود. معروفترین منبع لاجوردهای با کیفیت در بقایای باستانی ارتفاعات کوههای افغانستان میباشد که در اصل 6000 سال پیش حفاری شده اند، گفته شده که آن از دانش و خرد باستانی بهره برده و آگاهی، بینش و نبوغ فرد را افزایش میدهد.تا قرن نوزدهم نقاشان برای نقاشی آسمان و دریا از رنگدانه های لاجورد استفاده میکردند. به این معنی که تمام آبی های زیبا در نقاشی های رنسانس، زیبایی خود را از لاجورد دارند. نام این سنگ بین المللی است که در لاتین لپیس، معنی سنگ و در عربی،اولا معنی آبی را دارد. زمانیکه برای اولین بار لاجورد به اروپائیان معرفی شد این سنگ آلترامرنیوم بمعنی آنسوی دریا خوانده میشد. لاجورد فهم و بینش را بالا برده و کمک به متعادل کردن کارکرد های غده تیروئید میکند در حالیکه گردن و تارآواها را نیز تقویت میکند. پزشکان مصر باستان، سومر، بابل، لاجورد را برای بسیاری از اهداف دارویی از قبیل درمان آب مروارید چشم مورد استفاده قرار میدادند.

لاجورد در مسير تاريخ

کيفيت و ذخيره لاجورد افغانستان در جهان بى نظير است و يک گنج جهانى محسوب مى شود. شواهد نشان مى دهد بهره بردارى از معادن لاجورد بدخشان از بيش از 6500 سال قبل شروع شده است که قديمى ترين تجارت معروف سنگهاى قيمتى جهان به حساب مى آيد. لاجوردهاى پيدا شده در اهرام داشور مصر (Dashour)،‌ قديمى ترين مدرک ثابت شده تجارت سنگهاى قيمتى بين مصر و افغانستان است که به بيش از 4400 سال قبل بر مى گردد. از تمام سنگهاس آبى شناخته شده در دوره هاى باستان، لاجورد بالاترين ارزش را داشته است، اين سنگ در اوايل قرون وسطى به لاجورد معروف شد.لاپيس لازولى شکل ابتدايى لاتين سنگ لازوس است. لازوس معادل کلمه عربى لاجورد است که براى آسمان و به طور کلى هر چيز آبى رنگ استفاده مى شود. زيبايى آن به مقدار وجود اين کانى ها وابسته است. لاجورد از رنگ آبى متمايل به آبى سبز تا آبى ارغوانى سير متفاوت است. رنگ ايده آل آن آبى سير با عمق و شدت فوق العاده است.از اطلاعاتى که امروز در دست داريم، به نظر مى رسد لاجورد اولين سنگ استخراج شده توسط بشر باشد. اسکندر (323-356 قبل از ميلاد) از منطقه توليد لاجورد در بدخشان ديدن کرد و شهرت لاجورد را گسترش داد. جغرافيدانان عرب در قرن دهم ميلادى، بدخشان را سرزمينى غنى از چراگاه و کوهستانهاى آن را مملو از لاجورد و ياقوت معرفى کرده اند. سه قرن بعد، مارکوپولو در سال 1271 ميلادى مقدارى لاجورد بدخشان را به اروپا برد، گرچه خود او هرگز اين معادن را نديده بود. در سالهاى اخير، اطلاعات بيشترى توسط زمين شناسان فرانسوى از جمله لاپارانت وبارياند (1965) ارائه شده است.

موارد استفاده و تجارت لاجوردي

یکى از اولين موارد استفاده سنگها که در تاريخ ثبت شده، ماهيت ماوراء طبيعى آنهاست. لاجورد تحت عنوان ياقوت کبود بارها در متون و اسناد قديمى ظاهر مى شود. بدخشان با بيش از 3220 کيلومتر فاصله از مصر، منبع لاجورد براى تمدنهاى قديم مصر، بابل (عراق امروزى)، يونان و روم بوده است. در مصر باستان هيچ سنگ قيمتى بيشتر از لاجورد ارزش و اهميت نداشت.حفارى در نغدا (Naqada) که قديمى ترين سلسله مصريان است (3100-3300 قبل از ميلاد)، اولين موارد استفاده مصريان از لاجورد را به عنوان سنگ زينتى در جواهرات آشکار کرده است. در سواحل رود نيل، مجسمه هايى از لاجورد به عنوان الهه مورد پرستش قرار مى گرفتند. اين سنگ در ميان اشياى قيمتى به عنوان خراج به فراعنه نيز پرداخت مى شد. دانه هاى لاجورد در دفينه هاى نوسنگى در مهرگار پاکستان و آسياى مرکزى يافت شده اند. 3500 سال قبل از ميلاد، تجارت لاجورد ميان بين النهرين و بدخشان برقرار شد.لاجورد بيش از ديگر سنگهاى قيمتى، به طرز چشمگيرى در صنايع دستى فرهنگ هاى باستانى حضور داشته است. استفاده وسيع لاجورد در ساخت شانه، روکش ابزار، چوگان، صفحات بازى، جام ها، شاخ و ريش مجسمه حيوانات و انسان، دسته هاى خنجر و طلسم ها به چشم مى خورد.در يک محوطه باستان شناسى در بين النهرين مربوط به 2 تا 3 هزار سال قبل از ميلاد، آويزه هايى از لاجورد تراش داده شده يافت شده است. لاجورد به صورت پودر در مى آمد و به عنوان دارو و لوازم آرايش استفاده مى شد. قصر داريوش در شوش با لاجورد تزئين شده بود. ( 466 - 522 ق_ م )

کانشناسى و سنگ شناسى لاجورد

لاجورد يا لاژورد (Lapis lazuli) همان سنگ ارمنى يا گل ارمنى است وبه زبان سرخپوستى huinzo، گفته مى شود. واژه لازور از واژه فارسى باستان لاژورد گرفته شده که به عربى لاجورد آمده و از عربى وارد زباتهاى ديگر شده است. در فارسى براى آسمان و آسمانى رنگ آمده است.سنگ لاجورد،‌ آميخته اى از کانى هاى هائوين، کلسيت،‌ سوداليت، نوزآن،‌اوژيت و هورنبلند بوده و داراى ترکيب شيميايى است. لاجورد داراى درون گيرهاى پيريت است.سيستم کريستالى لاجورد مکعبى، داراى سختى 5-6 در مقياس موهس، وزن مخصوص آن 3-2.5 و داراى ضريب شکست 1.5 است. به صورت نيمه شفاف و جلاى شيشه اى تا چرب ديده مى شود. رنگ خاکه آن آبى است و در رنگ هاى آبى آسمانى، آبى سير و بنفش نيز ديده مى شود.

 


نظرات شما عزیزان:


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, ] [ 20:45 ] [ a_p_s ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 37
بازدید کل : 23906
تعداد مطالب : 47
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1